Followers

Saturday, May 25, 2013

Kerajaan tidak mahu generasi yang " sia -sia "

 Assalamualaikum... Negara Kita pun Sewajibnya!!! macam negara Turki jugak kan..

Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan telah mempertahankan rang undang-undang baru-baru ini diterima pakai di Parlimen yang menghadkan jualan dan iklan minuman keras di seluruh negara, beliau yang berkata kerajaan tidak mahu generasi " sia-sia ".

"Kita tidak mahu generasi yang minum siang dan malam dan yang sia-sia. Mereka (belia) harus sedar dan dilengkapi dengan pengetahuan. Kita mahu generasi itu dan kita mengambil langkah-langkah dalam hal ini, "kata Erdogan pada pagi Jumaat, 24 may 2013..

Ucapan beliau tersebut satu jam selepas Parlimen meluluskan undang-undang untuk mengharamkan semua pengiklanan alkohol dan mengetatkan sekatan ke atas jualan minuman keras di negara ini.

Undang-undang itu, yang diterima pakai pada hari Jumaat, mengharamkan penjualan di kedai-kedai minuman beralkohol 10:00-06:00 Ia juga melarang penjualan arak di mana-mana dekat dengan masjid atau pusat-pusat pendidikan.

Bar undang-undang syarikat minuman dari mempromosikan jenama mereka dan memerlukan imej kabur minuman beralkohol di televisyen.

Ia juga memperkenalkan hukuman yang lebih berat untuk pemandu yang memandu dalam keadaan mabuk.

Kerajaan berkata, undang-undang itu bertujuan untuk melindungi belia Turki dari kemudaratan alkohol tetapi lawan sekularis menuduh parti pemerintah secara beransur-ansur mengenakan satu agenda Islam.

No comments:

Post a Comment