Followers

Wednesday, November 14, 2012

Mak Cakap OKAY , SETUJU!!!.. :),.. murah rezki nikah muda..

Assalamualaikum...Bismillah..

Apa pendapat kamu dan kamu semua tentang nikah awal atau dalam istilah lain kahwin di usia yang muda? lingkungan umur tidak lebih dari 24/25 tahun?. Mungkin ramai juga yang bersetuju dengan nikah pada usia awal untuk mengelak dari zinar dan maksiat, dan mungkin ada juga yang tidak bersetuju dengan nikah pada usia muda atas alasan tidak cukup matang serta tiada uwang!!.. :)

Pendapat saya, saya suka nikah awal sebab mak saya suka. Dengan alasanya " buat apa nikah lambat-lambat sangat, nanti takot mek tak sempat tengok cucu mek..".. perhh... berita gembira ini dapat semasa panggilan Hangit!! malam tadi.. dalam jam 9.45 malam.. 13/11/12..keh3..dah rindu sangat kat mek, hidup berjauhan..maklumlah belajar jauh, orang lain cuti balik je kampung, kita tak dapat balik. Dengan alasan tahun akhir, banyak kerja nak buat kan... telepon sahaja lah dikala rindu pada ibu ku itu... *banyak betul alasan kali ni :)

Soalan cepu emas dari mek " Usu, abang kawan mu datang rumah, mu bercinta dengan adik dia ke? ".. susulan cerita dalam telepon yang bakal abang ipar dtg jalan ke rumah di kampung.. Bakal abang ipar katanya mek pun. aduhaiii...  ahhh suka benar dia soalan macam letak senapang kat kepala. memang kena jawab dalam ketawa...hahahahahahaha.. ada pulak tanya gitu.. dan terfikir sejenak " apakah yang ibuku bergosip dengan bakal abang ipar tu...yer ?" Mak ayah dia pun tahu ... mek saya pun tahu,. jom kumpul duit la pulak... :).. andai jodoh  dah jadi pilihan keluarga, agak sweet juga kan...hehe.

Kamu dan kamu semua setuju kah dengan jodoh pilihan keluarga ni?
Tidak rasa macam kurang matang ke nikah awal ni?
Tidak rasa macam ni  ke ?" amboi..kawin awal, tak sempat nak jaga mak ayah"

Ada orang cakap, bercinta selepas nikah/kahwin itu lebih bahagia. ibu bapa semestinya mahukan yang terbaik untuk anaknya. Dan adakah aku sudah cukup baik untuk bakal isteri??.. persoalan yang wajib dan mesti aku fikirkan dari sekarang sebelum sampai masanya. setelah selesai akad nikahnya, maka bersedialah kita dengan tanggungjawab yang sangat besar, pada isteri dan keluarga mertua.

Kita hanya mampu merancangg dan Allah yang menentukan, siapa jodoh tu kita tidak tahu. sekadar bercakap di mulut memang boleh. Dan anggaplah siapa yang hadir dalam hidup kita serta sudi jadi teman hidup tu adalah Anugerah Pemberian Allah Kepada Kita :).. yeaa yeaa

Doa ibu bapa adalah suatu rahmat untuk kita. " sayang ibu bapa, sayang isteri"...kih3

p/s : siapakah dia yang sebenarnya ?



7 comments:

  1. kahwin awal? stujuu!even pilihan keluarga klo dh mtang fikirannya dan Hidup dalam ketaatan beragama.Mencari redhaNya bersama2.

    ReplyDelete
  2. waa...gmbr wallpaper hp. hik3....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaa...yea2! ade ternampak hari tu.

      Delete
    2. jiha pernah nampak la kat hp... masa park keta kat jeti syahbandar... nk g p. redang.

      Delete
  3. Assalammualaikum.

    Bagi kita nas.. jodoh sama macam urusan kehidupan manusia lain.

    Ada org cepat, ada yang lambat. Masa je yg membezakan kita.

    Yang pentingnya, macamana kita dan pasangan sama2 berusaha mempertahankan,menjaga rumahtangga.

    ReplyDelete