Followers

Wednesday, April 25, 2012

BILA DAH NAK NIKAH......


ASSALAMUALAIKUM....BISMILLAH..

Dengar tips dulu tak apa walaupun nak nikah lambat lagi....kan....har3.....belajar ilmu rumah tangga sebelum ber-rumah-tangga....:)

~~~ TIPS PERKAHWINAN DARI USTAZ AZHAR IDRUS ~~~

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan

orang cakap rose warna pink ni tanda cinta dan kesetiaan....hehehe... *padahal aku yg cakap...betul ke dop x tau la tuhh!!...




                                                                                                                      


12 comments:

  1. Salam..uish, sesuai entry ni tuk lana,hak3.

    Urm, betol ckp nas, sebelum berumah tngga, haruslah mencari ilmu ttgnya. sok da kawin, tinggal apply je, mudah skit keja.

    Sebut pasal kahwin, semua ilmu nak kena ada. bukn takat ilmu agama saja, ilmu ekonomi, ilmu keibubapaan, pengurusan emosi, mcm2 lagi lah.

    Tetiba cuak lak nak berumahtngga..takpa, berumahtingkap je dulu,hek3

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa pasal berumahtingkap...? senang nak terjun ikot tingkap ke...? hak3......

      Lana dah nak kawen ke...? ohyeahh....hehhe

      Delete
  2. wah.. nica tips..
    nasib baik sop dah kahwin.. hehehe

    ReplyDelete
  3. hish..ada je yg tnya, lana nak kawen ke, lana bila nak kawin, adoi la,hahaha. kita lambat lgi la nas,hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita...?..hahahahak...awok je...:P

      Delete
  4. hamboiii tokey ni.. xsbr nk kawin upernyer.. sbr2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jiwaku jiwamu...lambat lagi...kot...haha.. keje dulu... ada rumah,ada kreta baru kawen....:)

      Delete
  5. Ambik ilmu, ambik ilmu! Wakaka! Prkongsin bgus la bro! Stuju sgt3! Mudah2han pnceraian bkn la kat jalan kita.. Mntak jauh sgt2.. Klu boleh, nk bahagia smpai akhirnya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ilmu hak baik wajib di hebah2...kan.... :),sis Al... hang nak kawen pun...hebahkan lah yer...:P

      Delete
  6. ilmu yang bermanfaat walaupun lama lagi nak kawen ni. hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawen lerrr...cecepat pompuan...hehe.. ustaz maroh kawen lambat...:P,...

      Delete
  7. cantiknye bungs mawar tu..suka sangat

    ReplyDelete