Followers

Monday, April 23, 2012

BAGAIMANA KUBUR ISLAM JADI HARAM....


KUBUR HARAM




Hakikat yang tak dapat ditolak, KUBUR ini memang sangat cantik.

Malah teramat-amat cantik.

Tentu ada antara KITA yang terniat nak ada kubur macam ni bila dah mati nanti.

Tapi mengapa kubur-kubur sebegini dikatakan haram?

jom kongsi ilmu.....

Larangan dari Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam:

Dari Jabir radhiyallahu ‘anhu, dia berkata,

“Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam telah melarang kuburan dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.”

(Hadith Riwayat Imam Muslim)

Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah diharamkan yang telah menular dikalangan orang-orang Islam kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kuno dalam upacara-upacara jenazah mereka.

juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga..

Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk-nunjuk yang amat dimurkai Allah subhanahuwata’ala.

Ali bin Abi Talib radhiyallahu ‘anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi.

wALLAHua’lam..

Renung-renungkanlah~

https://www.facebook.com/JomIslam

2 comments:

  1. InsyaAllah, tak buat dh smua ni sejak tau.. Klu nk bg bunga sgt pun ltak pokok hidup kat kbur tu.. Mudah2han dapat barakah..

    ReplyDelete