Followers

Tuesday, July 9, 2013

SALAM RAMADAN " CARA SOLAT TERAWIH SENDIRIAN"

Assalamualaikum...Bismillahirrahman'nirrahim..

Hem..lama sangat dah rasanya tak singgah dan melawat kat sini.. Rindu jugak, maklumlah sibuk dengan training software dari Kampus UMP..goverment offer.joint je lah.

" SALAM RAMADAN UNTUK SEMUA UMAT ISLAM, DAN JUGA PADA KENALAN YANG MENGENALI "




Kat mak dah awal lagi ucap. Ramadan kali ni pun tak banyak masa berpuasa dan berbuka kat rumah mak, kena kerja.. kumpul duit, yang pasti raya mesti kat rumah mak  :) ..


Adakala kita tak sempat nak terawih berjemaah di masjid sebab balik kerja lewat dan sebagainya. Berbuka pun dalam kereta, mungkin kesesakan atau kesulitan yang lain. Islam itu mudah dan indah. Bagaimana cara penyelesaian yang islam bagi..  iaitu dengan Solat Terawih Sendirian


Bagaimana CARA SOLAT TERAWIH SENDIRIAN ?

Soalan; saya ada dua soalan;
1 ) Bagaimana nak buat solat taraweh bersendirian?
2 ) Adakah selawat selepas setiap 2 rakaat solat taraweh itu perlu dan macamana kalau tidak buat dan cara melakukanya (tidak berselawat)

Jawapan;
1. Solat terawih sama seperti solat-solat sunat yang lain yang biasa kita lakukan, iaitu ditunaikan dua-dua rakaat dengan bermula dari takbir dan diakhiri dengan memberi salam. Ketika hendak solat, niatkan di dalam hati untuk mengerjakan solat terawih atau qiyam Ramadhan, kemudian lakukan solat sebagaimana biasa. Bacaan-bacaan di dalam solat juga sebagaimana yang biasa dibaca dalam solat-solat yang lain. Kesimpulannya, yang berbeza dalam solat terawih ini ialah niatnya sahaja. Adapun rukun-rukun dan sunat-sunat di dalam solat, ia sama seperti dalam solat-solat yang lain. Oleh kerana solat terawih dilakukan dua-dua rakaat, maka setiap dua rakaat hendaklah memberi salam dan kemudian bangun mengerjakan lagi dua rakaat hinggalah sempurna bilangan rakaat yang dikehendaki (lapan, dua puluh atau sebagainya).


2. Adapun berselawat selepas setiap dua rakaat, ia tidaklah wajib dan tidak mencacatkan solat terawih jika tidak melakukannya. Amalan berselawat itu hanya dilakukan sebagai selingan antara dua-dua rakaat solat untuk memberi kerehatan sesuai dengan nama solat itu “Solat Terawih”. Ia bukanlah sabit dari amalan Nabi s.a.w. secara khusus. Jika kita tidak berselawat, kita boleh menggantinya dengan ibadah-ibadah yang lain seperti berzikir, berdoa, membaca al-Quran, bertazkirah dan sebagainya. Dan harus juga kita meneruskan solat tanpa menyelanginya dengan sebarang ibadah yang lain.


Untuk mendapatkan maklumat yang lebih lengkap tentang solat terawih, sila baca di blog Laman Fiqh Anda (http://fiqh-am.blogspot.com/).
Wallahu a’lam.

SUMBER : http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/09/cara-solat-terawih-sendirian.html oleh ustaz Ahmad Adnan Fadzil

5 comments:

  1. Assalamualaikum.

    Ooo..awok ada training rupanya.. So, kat pahang la skrg ya.

    Selamat berpuasa ya awok, ^_^ take care.

    ReplyDelete
  2. WAalaikumussalam...
    awok..rindu2... hoolaa training 2 minggu lebih.. dari 1 juli sapa 17 juli...juli guli gula gulaa...arhh..puasa.. :P, SELAMAT BERBUKA PUASA JUGAK AWOK.. Ptg nanti kita sms deh.. :)

    ReplyDelete
  3. selamat berpuasa tokey (^___^)
    time pose pn kena buat keje gak, training ka, study ka,,hehe

    p/s:
    awat honda ni besar sangat? ceq xnmpk tulisan,,haha

    ReplyDelete
  4. haha..maaf la.. sebab honda tu besaQ.. trah pakai kanta pembesar la...deh.. bru nampak..ekekeke.. suka honda nih.. kereta idamamm ambo neh.. :)...

    dan selamat berpuasa gak t-rah...:)

    ReplyDelete
  5. xnampak tulisan memula.. besor benor kete nya =P

    selamat berpuasa walaupun dah lambat bru ucap.. wah,, bagus info tuh.. kdg2 ada masa tak sempat nak terawih masjid/surau kan

    ReplyDelete